Ideoita ja harjoitteita

Urbaanin löytöretken harjoitteita

 

Tavoite: Luonto vs kaupunki-asetelman pohtiminen ja purkaminen -> luonto on kaikkialla ja ihminen osa luontoa

Luontoharjoitteiden tekeminen urbaanissa ympäristössä

Tarkkailu, havainnointi, uudet näkökulmat tuttuun ja arkiseen

Rajapintojen havainnointi

Luovuus, kiva tekeminen, aktiivinen osallistuminen kaupunkikulttuuriin

 

Ideoita:

  • Siemenpommit: kukkivien kasvien istuttaminen kaupungin joutomaille
  • Sammalgraffitit: luontotaidetta urbaanissa ympäristössä
  • Seikkailu/roolipeli aiheen tiimoilta

 

Harjoitteita:

  • Valokuvaa kaupunkiolosuhteissa: jotain yllättävää, jotain kaunista, luonnonilmiö, jotain, mitä et ole ennen huomannut, jotain mikä on korkealla, jotain mikä on matalalla… jne
  • Kuunteleminen: äänimaisemaan tutustuminen erilaisissa paikoissa. Kokonaisuuden kuunteleminen. Keskity kuuntelemaan ääntä kaukana, ääntä lähellä.
  • Tutkikaa valoja, varjoja ja heijastuksia
  • Miettikää mistä rakennusmateriaalit yms. on peräisin
  • Aikamatka: Katsokaa ympärillenne avautuvaa maisemaa tarkkaan sellaisena kuin se on tänä päivänä (päivämäärä). Sulkekaa silmät ja tyhjentäkää mieli. Katsokaa mielikuvituksen aikakoneella, miltä sama paikka on näyttänyt 50,100,200 vuotta sitten. Miltä sama paikka tulee näyttämään 50, 100 vuoden kuluttua? Jakakaa kokemus ja oivallukset ryhmässä.
  • ”I was here” eli ihmisen jälki. Jo muinaisista ajoista lähtien ihmiset ovat halunneet jättää puumerkkinsä paikkoihin (vessakirjoitukset keksittiin jo Antiikissa!). Jätetään ympäristöä kunnioittaen jonkinlaiset merkit olemassaolostamme.
  • Piilotetaan pieni rasia/arkku, joka sisältää tämän ajan asioita; pohdintoja, ongelmia, tulevaisuuden kysymyksiä yms. Käydään vuoden, 5 vuoden, 10 vuoden päästä katsomassa ja havainnoidaan muutosta paikassa, rasian sisällön merkityksissä suhteessa aikaan sekä omassa itsessä.
  • Ihmisten kohtaaminen: Katso ohikulkijoita silmiin ja hymyile. Palaute keskustelu ryhmässä, mitä ajatuksia kokemus herätti.
  • Laskutehtävä: kuinka monta elävää olentoa näemme matkalla pisteestä A pisteeseen B.
  • Ääriviivapiirtäminen sormella tai oksalla. Puiden, talojen, luonnonesineiden yms. ääriviivojen hahmottelua. -> jatkotehtävänä piirtää katuliidulla samoja kuvioita kallioon, asfalttiin yms.
  • Parihavainnointi: Ryhmä jaetaan pareiksi ja parit lähtevät kävelemään sovitulla alueella. Toinen parista kertoo kaikki havaintonsa, mihin kiinnittää huomionsa ja toinen kuuntelee ja havainnoi samoja asioita. Vaihdetaan kertojaa ja havainnoijaa. Lopuksi keskustellaan siitä, miten eri tavalla ihmiset havainnoivat asioita, mihin kiinnittävät huomionsa
  • Tuoksujen etsintä: Vertaillaan erilaisia tuoksuja erilaisissa paikoissa. Ulkona, puistossa, tien varrella, kaupoissa, kahviloissa yms. Miltä kaupungissa tuoksuu ja mistä ne eri tuoksut koostuu?
  • Tuntoaistin harjoittaminen: itse/oma keho suhteessa muihin materiaaleihin. Istutaan, maataan, seistään selkä puuta vasten, maata vasten, kivipenkkiä vasten, rakennuksen seinää vasten. Miltä erilaiset materiaalit tuntuu. Miltä tuntuu olla tilassa?
  • Katuliiduilla puiden, kasvien yms. varjojen piirtämistä asfalttiin. Värin tuomista harmaisiin paikkoihin.
  • ”Resistance”. Etsitään ja kuvataan kohtia, joissa luonnonvoimat ”päihittävät” ihmisen rakentamat asiat, esim. kasvit kasvaa kiveysten välistä.
  • Kaupunkieläimet: Valokuvataan miniatyyrieläimiä erilaisissa urbaaneissa ympäristöissä. Muovieläimet ovat niitä eläimiä, joita kaupungissa oikeasti asuu: kettuja, oravia, käärmeitä, lintuja, siilejä..
  • Etsitään kirjaimia ja/tai numeroita luonnosta ja kuvataan esim 1-10. Osa voi olla ihmisten tekemiä, osa luonnonmuodostelmia, osa itse tehtyjä ympäristöstä löytyvistä materiaaleista
  • Väribingo: Pongataan yhdessä jotain ennalta sovittua väriä
  • Ylösalaisin-maailma: Peilit nenän alla tutustutaan johonkin rakennukseen tai rakennettuun ympäristöön ja tehdään havaintoja yksityiskohdista, joita ei muuten huomaa.
  • Kehykset: Rajataan kehyksillä omasta mielestä kiinnostavia ”tauluja” tai ”postikortteja” esim. teemalla kaupunkiluonto.
  • Linnunäänipillit mukaan ja puistoon puhumaan linnuille. Tarkastellaan miten linnut kommunikoivat keskenään ja katsotaan kiinnostuvatko ne meistä.
  • Ihmisiä osallistava maisemapiirustus: Iso paperi ja kynät. Piirretään alku maisemapiirustukselle ja pyydetään ohikulkijoita lisäämään oma osansa.
  • Aarteen etsintä/Scavanger hunt lomakkeet, joissa erilaisia asioita listattuna, joita tulee bongata ja löytää matkan varrelta.